Research

Julia Ehninger is currently completing her doctorate at the University of Cologne as a scholarship holder of the German Academic Scholarship Foundation. In her dissertation, she pursues the empirical research of music-related argumentative competence. From 2016 to 2018, she was a research assistant at the University of Music in Lübeck, Germany, and since 2019, she has been teaching at the University of Cologne. Ms. Ehninger majored in Music and English at the conservatories of Weimar and Stuttgart, Germany, as well as in Jazz Voice Performance at the Manhattan School of Music in New York City. For her studies abroad, she received a scholarshop by the German Academic Exchange Service. 

> Julia on ResearchGate

Music-Related Argumentation

Formative Assessment

Competency Modeling

Music & Language

Music Education

Ehninger, J., Knigge, J. & Rolle C. (2020): Empirische Erfassung musikbezogener Argumentationskompetenz. Testentwicklung und Modellvalidierung im Rahmen des MARKO-Projekts. Presentation at the annual conference of the Arbeitskreis für Musikpädagogische Forschung, October 9-11 in Mainz, Germany (online).

Ehninger, J., Knigge, J. & Rolle C. (2020): Music-Related Argumentation Test Design and Competency Modeling. Presentation at the annual conference of the Nordic Network for Research in Music Education, March 3-5 in Copenhagen, Denmark.

Ehninger, J., Pendorf, T. & Haberecht, A. (2020): Mündliche und schriftliche Diskurspraktiken im schulischen Musikunterricht – Empirische Zugänge aus drei Forschungsprojekten. Presentation at the annual conference of Musikpädagogische Forschung Österreichs, January 30-31 in Salzburg, Austria.

Ehninger, J., Pendorf, T. & Haberecht, A. (2019): Mündliche und schriftliche Diskurspraktiken im schulischen Musikunterricht – Empirische Zugänge aus drei Forschungsprojekten. Presentation at the annual conference of Arbeitskreis für Musikpädagogische Forschung, September 27-29 in Hannover, Germany.

 

Ehninger, J., Knigge, J. & Rolle C. (2019): Aesthetic Judgment and Music-Related Argumentative Competence. Presentation at the annual conference of the Nordic Network for Research in Music Education, February 26-28 in Stockholm, Schweden.

 

Ehninger, J. & Rolle, C. (2018): Recent Empirical Research on Music Education in Germany. Insights into a Current Project. Presentation at the Norwegian Academy of Music, September 6, Oslo, Norway.

 

Ehninger, J., Gottschalk, T., Knigge, J. & Rolle, C. (2018): Music-Related Argumentative Competence. Competency Model and Test Development. Presentation at the EAS Conference, March 14-17. März in Jelgava, Latvia.

 

Ehninger, J., Gottschalk, T., Knigge, J. & Rolle, C. (2017): Musikbezogene Argumentationskompetenz – Pilotierung von Testaufgaben. Poster at the annual conference of Arbeitskreis für Musikpädagogische Forschung, October 6-8 in Bad Wildbad, Germany.

Ehninger, J. (in press ). Wie lässt sich musikbezogene Argumentationskompetenz messbar machen? Über die empirische Erforschung einer facettenreichen Kompetenz. Beiträge empirischer Musikpädagogik. 

Ehninger, J. & Rolle, C. (2020). Musikbezogenes Argumentieren – Nur Geschmacksache? Über die Entwicklung eines Kompetenztests. In M. Schwarzbauer & K. Steinhauser (Eds.), ‚Nur‘ Geschmacksache? Der Umgang mit kreativen Leistungen im Musik- und Kunstunterricht (Einwürfe. Salzburger Texte zu Musik – Kunst – Pädagogik, Vol. 4, pp. 168-182). Wien: LIT.

 

Ehninger, J., Knigge, J. & Platz, F. (2017): Der Einfluss von Alter und Migrationshintergrund auf die Offenohrigkeit von Schülerinnen und Schülern der Klassenstufen 5-7.“ Beiträge empirischer Musikpädagogik.

 

Ehninger, J.; Knigge, J. & Müller, G. (2012): „Im Notfall kann ich ja immer noch Lehrer werden ...“ – Vorurteil oder Realität? Studienmotivation und -zufriedenheit von Schulmusikstudierenden der Musikhochschule Stuttgart. In: Spektrum, H. 19, S. 55-57. 

© 2020 by Julia Ehninger