Research

Julia Ehninger (PhD) is a music education researcher and active musician. In 2022, she  completed her doctorate at the University of Cologne as a scholarship holder of the German Academic Scholarship Foundation. Her research interests include music-related argumentation, language skills in the music classroom, and formative assessment. She worked at the University of Cologne and University of Music in Lübeck. Ms. Ehninger majored in Music and English at the conservatories of Weimar and Stuttgart, Germany, as well as in Jazz Voice Performance at the Manhattan School of Music in New York City. For her studies abroad, she received a scholarshop by the German Academic Exchange Service. 

> Julia on ResearchGate

Music-Related Argumentation

Formative Assessment

Competency Modeling

Music & Language

Music Education

Quantitative Methods

Ehninger, J. (2022). Musikbezogenes Argumentieren. Testentwicklung und Kompetenzmodellierung [Doctoral dissertation, University of Cologne, Germany]. Kölner Universitätspublikationsserver (KUPS). https://kups.ub.uni-koeln.de/61290/

Ehninger, J., Knigge, J. & Rolle, C. (2021). Musikbezogene Argumentationskompetenz. Ein Werkstattbericht über die Entwicklung von Testaufgaben. In A. Budke & F. Schäbitz (Hrsg.), Argumentieren und Vergleichen (S. 93-112). Münster: LIT. 

Ehninger, J., Knigge, J., Schurig, M. & Rolle, C. (2021). A New Measurement Instrument for Music-Related Argumentative Competence: The MARKO Competency Test and Competency Model. Frontiers in Education, 6(191). doi:10.3389/feduc.2021.668538

Ehninger, J. (2021). Wie lässt sich musikbezogene Argumentationskompetenz empirisch untersuchen? Über die empirische Erforschung einer facettenreichen Kompetenz. Beiträge empirischer Musikpädagogik, 12. https://b-em.info/index.php/ojs/article/view/192/328 

Ehninger, J. & Rolle, C. (2020). Musikbezogenes Argumentieren – Nur Geschmacksache? Über die Entwicklung eines Kompetenztests. In M. Schwarzbauer & K. Steinhauser (Eds.), ‚Nur‘ Geschmacksache? Der Umgang mit kreativen Leistungen im Musik- und Kunstunterricht (Einwürfe. Salzburger Texte zu Musik – Kunst – Pädagogik, Vol. 4, pp. 168-182). Wien: LIT.

 

Ehninger, J., Knigge, J. & Platz, F. (2017): Der Einfluss von Alter und Migrationshintergrund auf die Offenohrigkeit von Schülerinnen und Schülern der Klassenstufen 5-7.“ Beiträge empirischer Musikpädagogik.

 

Ehninger, J.; Knigge, J. & Müller, G. (2012): „Im Notfall kann ich ja immer noch Lehrer werden ...“ – Vorurteil oder Realität? Studienmotivation und -zufriedenheit von Schulmusikstudierenden der Musikhochschule Stuttgart. In: Spektrum, H. 19, S. 55-57. 

Ehninger, J., Knigge, J. & Rolle C. (2022): Warum sind bestimmte Aufgaben in einem Kompetenztest für musikbezogenes Argumentieren schwieriger als andere? Presentation at the annual conference of Arbeitskreis für Musikpädagogische Forschung, September 21-23 at Augsburg University.

 

Ehninger, J., Knigge, J. & Rolle C. (2022): Effects of Task Characteristics in a Competency Test on Music-Related Argumentation. Presentation at the EAS Conference, May 18-21 in Belgrade, Serbia.

Ehninger, J., Knigge, J. & Rolle C. (2022): Arguing about Music. Effects of Task Characteristics in a Competency Test on Music-Related Argumentation. Presentation at the annual conference of the Nordic Network for Research in Music Education, April 5-7 in Jyväskylä, Finland (online).

Ehninger, J., Knigge, J., Rolle C. & Schurig, M. (2021): A New Measurement Instrument for Music-Related Argumentative Competence. Presentation at the 8th International Symposium on Assessment in Music Education, May 14-24 in at University of Florida, USA (online).

Ehninger, J., Knigge, J., Rolle C. & Schurig, M. (2021): Music-Related Argumentation. Test Design and Competency Modelling. Presentation at the 12th International Conference for Research in Music Education, April 6-9 in London, England (online).

Ehninger, J., Knigge, J. & Rolle C. (2020): Empirische Erfassung musikbezogener Argumentationskompetenz. Testentwicklung und Modellvalidierung im Rahmen des MARKO-Projekts. Presentation at the annual conference of the Arbeitskreis für Musikpädagogische Forschung, October 9-11 in Mainz, Germany (online).

Ehninger, J., Knigge, J. & Rolle C. (2020): Music-Related Argumentation Test Design and Competency Modeling. Presentation at the annual conference of the Nordic Network for Research in Music Education, March 3-5 in Copenhagen, Denmark.

Ehninger, J., Pendorf, T. & Haberecht, A. (2020): Mündliche und schriftliche Diskurspraktiken im schulischen Musikunterricht – Empirische Zugänge aus drei Forschungsprojekten. Presentation at the annual conference of Musikpädagogische Forschung Österreich, January 30-31 in Salzburg, Austria.

Ehninger, J., Pendorf, T. & Haberecht, A. (2019): Mündliche und schriftliche Diskurspraktiken im schulischen Musikunterricht – Empirische Zugänge aus drei Forschungsprojekten. Presentation at the annual conference of Arbeitskreis für Musikpädagogische Forschung, September 27-29 in Hannover, Germany.

 

Ehninger, J., Knigge, J. & Rolle C. (2019): Aesthetic Judgment and Music-Related Argumentative Competence. Presentation at the annual conference of the Nordic Network for Research in Music Education, February 26-28 in Stockholm, Schweden.

 

Ehninger, J. & Rolle, C. (2018): Recent Empirical Research on Music Education in Germany. Insights into a Current Project. Presentation at the Norwegian Academy of Music, September 6, Oslo, Norway.

 

Ehninger, J., Gottschalk, T., Knigge, J. & Rolle, C. (2018): Music-Related Argumentative Competence. Competency Model and Test Development. Presentation at the EAS Conference, March 14-17. März in Jelgava, Latvia.

 

Ehninger, J., Gottschalk, T., Knigge, J. & Rolle, C. (2017): Musikbezogene Argumentationskompetenz – Pilotierung von Testaufgaben. Poster at the annual conference of Arbeitskreis für Musikpädagogische Forschung, October 6-8 in Bad Wildbad, Germany.