© 2019 by Julia Ehninger

Research

Julia Ehninger is a music education researcher. She's currently working at the University of Cologne. Her PhD project about music-related argumentation is supported by Studienstiftung des Deutschen Volkes (German Academic Scholarship Foundation). 

> Julia on ResearchGate

Music-Related Argumentation

Formative Assessment

Competency Modeling

Music & Language

Music Education

Ehninger, J., Pendorf, T. & Haberecht, A. (2019): Mündliche und schriftliche Diskurspraktiken im schulischen Musikunterricht – Empirische Zugänge aus drei Forschungsprojekten. Presentation at the annual conference of Arbeitskreis für Musikpädagogische Forschung, September 27-29 in Hannover, Germany.

 

Ehninger, J., Knigge, J. & Rolle C. (2019): Aesthetic Judgment and Music-Related Argumentative Competence. Presentation at the annual conference of the Nordic Network for Research in Music Education, February 26-28 in Stockholm, Schweden.

 

Ehninger, J. & Rolle, C. (2018): Recent Empirical Research on Music Education in Germany. Insights into a Current Project. Presentation at the Norwegian Academy of Music, September 6, Oslo, Norway.

 

Ehninger, J., Gottschalk, T., Knigge, J. & Rolle, C. (2018): Music-Related Argumentative Competence. Competency Model and Test Development. Presentation at the EAS Conference, March 14-17. März in Jelgava, Latvia.

 

Ehninger, J., Gottschalk, T., Knigge, J. & Rolle, C. (2017): Musikbezogene Argumentationskompetenz – Pilotierung von Testaufgaben. Poster at the annual conference of Arbeitskreis für Musikpädagogische Forschung, October 6-8 in Bad Wildbad, Germany.

Ehninger, J. & Rolle, C. (accepted). Musikbezogenes Argumentieren - Nur Geschmacksache? Über die Entwicklung eines Kompetenztests. In M. Schwarzbauer & M. Oebelsberger (Eds.), Einwürfe. Salzburger Texte zu Musik - Kunst - Pädagogik (Bd. 4). Wien: LIT.

 

Ehninger, J., Knigge, J. & Platz, F. (2017): Der Einfluss von Alter und Migrationshintergrund auf die Offenohrigkeit von Schülerinnen und Schülern der Klassenstufen 5-7.“ Beiträge empirischer Musikpädagogik.

 

Ehninger, J.; Knigge, J. & Müller, G. (2012): „Im Notfall kann ich ja immer noch Lehrer werden ...“ – Vorurteil oder Realität? Studienmotivation und -zufriedenheit von Schulmusikstudierenden der Musikhochschule Stuttgart. In: Spektrum, H. 19, S. 55-57.